Zowel consumenten als professionals zijn tevreden over de zorg in Nederland, maar zij zien wel problemen. Consumenten vrezen de bezuinigingen en de hoge kosten voor henzelf. Professionals zien de invloed van zorgverzekeraars en de bureaucratie als problemen.Dat blijkt uit de pas verschenen publicatie van een online onderzoek naar trends in de zorg van TNS NIPO onder ruim duizend consumenten en ongeveer vierhonderd professionals. Als er bezuinigd moet worden, kan dat het best gebeuren door ongezond gedrag te straffen, zeggen zowel de consumenten als de professionals. Ook zijn zij het erover eens dat de overheid verantwoordelijk is voor de beschikbaarheid van goede zorg.
Consumenten zijn zeer tevreden over en loyaal aan de zorgaanbieders, zo blijkt uit het onderzoek. Sterke punten zijn hun deskundigheid, de regelmaat waarmee zij behandelingen uitvoeren en hun vriendelijkheid.
Driekwart van de professionals denkt dat patiënten in 2014 minder gebruik hebben gemaakt van zorg vanwege de hoge kosten. Dit wordt echter door slechts een vijfde van de consumenten beaamd. Wel lijken de kosten enige invloed te hebben gehad op het bezoek aan fysiotherapeuten en psychologen. Slechts weinig consumenten zijn bereid om te betalen voor extra of betere zorg.
Bron: Medisch Contact