Dat VGZ zijn patiënten enquêteert over de door hem geleverde zorg, is een huisarts in Oss in het verkeerde keelgat geschoten. Een ongeruste patiënte maakte hem attent op een vragenlijst over zijn zorg in het kader van cardiovasculair risicomanagement (CVRM). De huisarts zegt onomwonden dat hij daardoor een verziekte sfeer vreest: ‘Blijkbaar bestaat er een samenwerkingsverband rond de zorg voor de patiënt die is gebaseerd op wantrouwen tegen elkaar.’
Volgens VGZ is de vragenlijst bij tien zorggroepen onder 1385 verzekerden uitgezet. Het gaat om een aselecte steekproef. Vorig jaar heeft de verzekeraar eenzelfde enquête onder verzekerden uitgevoerd over de diabetes type 2 -zorg. ‘We hebben de betrokken zorggroepen individueel aangeschreven en geïnformeerd over de uitvoering van de controle. Bij deze brief zat tevens de vragenlijst die naar de verzekerden is gestuurd. We hebben op deze brief naar de zorggroepen geen inhoudelijke reactie ontvangen.’
VGZ wijst op de wettelijke verplichting formele en materiële controles uit te voeren op de declaratiedata. ‘Er is geen andere mogelijkheid om aan te tonen dat de zorg feitelijk en terecht is geleverd. Huisartsen en zorggroepen weten dat we controles uit moeten voeren. Jaarlijks wordt vooraf het controleplan op de website gepubliceerd. Bij het voorbereiden van dit onderzoek is uiteraard gekeken naar het protocol materiële controle en de vraag of het proportioneel is wat we doen. Er is gekeken naar welke vragen relevant zijn om aan te tonen of een declaratie terecht is. De verzekerde heeft zelf de keus of hij of zij de enquête wil invullen. Wie niet meedoet, wordt in de toekomst niet anders behandeld dan een verzekerde die de enquête wel invult.’
Een woordvoerder van InEen, de belangenorganisatie van zorggroepen, zegt niet eerder een dergelijk enquêteformulier onder ogen te hebben gekregen. Zij geeft de huisarts gelijk: ‘We begrijpen de positie van verzekeraars, maar dit vinden we buitenproportioneel. Het doet ook zeker afbreuk aan de verwoede pogingen van deze zomer om tot een verbeterde en op basis van vertrouwen gestoelde relatie tussen huisartsen(organisaties) en verzekeraars te komen.’
Bron: Medisch Contact 30 september 2015