Sinds 1 januari stromen asielzoekers met een status versneld door vanuit de AZC’s naar verschillende gemeenten in het land. In totaal zo’n tienduizend mensen. Op deze manier probeert de overheid de druk weg te nemen bij zowel de AZC’s als de crisis noodopvang. Deze nieuwe inwoners hebben allemaal een huisarts nodig. Die is er, maar kan nog niet optimaal zorg verlenen. Omdat geen gebruik kan worden gemaakt van de tolkentelefoon en omdat de geleverde zorg nog niet wordt vergoed.
Huisartsen verlenen op dit moment zorg aan asielzoekers op drie plekken. In de crisis noodopvang, in de AZC’s en in gemeenten, zodra asielzoekers met een status hier naar doorstromen. Met name bij de zorg voor asielzoekers die nu versneld doorstromen zit een aantal bottlenecks.
Patiënten die versneld doorstromen naar een gemeente kennen in de meeste gevallen de Nederlandse taal niet en weten ook niet hoe de zorg in Nederland is georganiseerd. Om hen de juiste zorg te kunnen bieden, is het gebruik van de tolkentelefoon essentieel. Op dit moment wordt de tolkentelefoon voor deze patiënten niet vergoed. Dat terwijl deze wel wordt vergoed in het AZC of in de crisis noodopvang. De LHV dringt bij het ministerie van VWS al geruime tijd aan op vergoeding.
Een tweede aandachtspunt is dat de nieuwe inwoners van gemeenten nog geen zorgverzekering hebben. Dat betekent dat huisartsen en andere zorgverleners wél zorg moeten verlenen, zeker daar waar het gaat om spoedzorg, maar deze niet kunnen declareren. Hierdoor is het ook nagenoeg onmogelijk deze mensen te verwijzen of medicijnen voor te schrijven. Het risico is dus reëel dat deze mensen op dit moment niet de zorg krijgen die ze verdienen.
De LHV heeft een spoedoverleg belegd met de overheid, gemeenten en het COA over deze situatie.
Bron: LHV 29 januari 2016