De tijdelijke vergoeding aan huisartsen voor de tolkentelefoon voor vluchtelingen die na 1 juli 2016 een verblijfsstatus hebben gekregen is op maandag 1 mei van start gegaan. Huisartsen kunnen aanspraak maken op vergoeding voor de telefonische tolkendienst tijdens het eerste halfjaar dat statushouders gebruikmaken van huisartsenzorg. Dat is meestal vanaf het moment dat ze vanuit een asielzoekerscentrum in een eigen woning trekken. De subsidie vanuit het ministerie van VWS is beschikbaar tot 1 mei 2019. De invoering van de vergoeding voor de tolkendienst liet op zich wachten, doordat de opdracht eerst Europees moest worden aanbesteed. Uiteindelijk heeft het ministerie een contract gesloten met Tolk- en Vertaalcentrum Nederland.
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) raadt in een bericht op haar website huisartsen aan tijdig kennis te maken met nieuwe statushouders in hun praktijk. Met behulp van de tolkentelefoon kan dan een goed beeld worden gevormd van de patiënt. Ook moeten huisartsen zich goed verdiepen in de regeling van het ministerie van VWS, omdat die ‘vrij complex’ is, volgens de LHV. De LHV vindt de regeling ook te beperkt.
Inmiddels heeft het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland een app gelanceerd voor de zorgsector. Zorgverleners kunnen hiermee sneller een tolk inschakelen voor anderstalige patiënten. De bedoeling is dat tolken op deze manier binnen zestig seconden beschikbaar zijn. Aanleiding om de app, die gratis beschikbaar is, te ontwikkelen, was eerder Nivel-onderzoek. Daaruit bleek het belang om tolkvoorzieningen toegankelijker te maken. Volgens zorgverleners is bij 16 procent van alle anderstalige patiënten de inzet van een professionele tolk noodzakelijk, terwijl dit maar in 5 procent van de gevallen gebeurt.
Een structurele tolkenvergoeding voor alle zorgverleners is overigens nog altijd niet geregeld.
Bron: Medisch Contact 1 mei 2017 en 7 maart 2017