Sinds de jeugdzorg is overgeheveld naar de gemeenten, kampen instellingen voor jeugdzorg met een fors toegenomen lading papierwerk. Hun administratieve kosten zijn met gemiddeld ruim 10 procent toegenomen, tot een gezamenlijk bedrag van 18 miljoen euro per jaar. Dat meldt de Volkskrant donderdag op basis van gegevens van GGZ Nederland.
De gestegen kosten worden veroorzaakt doordat de instellingen nu zaken moeten doen met tientallen, soms honderden gemeenten afzonderlijk in plaats van met enkele zorgverzekeraars, provincies en zorgkantoren. Daarvoor hebben ze extra boekhouders in dienst moeten nemen. Ook moeten jeugdzorginstellingen nu vaak lang wachten op betaling door de gemeenten. Verschillende instellingen dreigen daardoor in de financiële problemen te komen.
Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) liet woensdagavond weten ‘schrapsessies’ te gaan organiseren. Aan deze sessies doen gemeenten, verzekeraars, zorgaanbieders, uitvoerders, toezichthouders en het ministerie zelf mee. Een organisatie die een regel oplegt die volgens anderen onnodig is, moet aantonen waarom dat een goed idee is. En als dat niet voldoende gebeurt, kan de regel dus weg, aldus Van Rijn.
Bron: Medisch Contact (16 juni 2016)