Op 23 maart besteedde Zembla onder de titel “de verzuimpolitie” aandacht aan de wijze waarop verzuimbedrijven opereren. Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven huren daarom commerciële verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim fors kunnen terug brengen.
Uit de uitzending van Zembla blijkt dat een groot commercieel verzuimbedrijf callcenter-medewerkers in dienst heeft die niet alleen de ziekmelding registreren, maar ook medische vragen stellen, terwijl zij geen medische opleiding hebben. Deze callcenter- medewerkers, ook wel ‘casemanagers’ genoemd, bepalen op basis daarvan of de ziekmelding wel terecht is. Ook slaan ze al deze medische informatie op in dossiers die toegankelijk zijn voor de werkgever. Het verzuimbedrijf heeft geen bedrijfsartsen in dienst.
Het College Bescherming Persoonsgegevens verricht onderzoek naar deze praktijken en FNV bondgenoten heeft een meldpunt verzuimreductie geopend. De Tweede Kamer, ten slotte, wil opheldering van het Kabinet over de verzuimbedrijven.
Bron: Zembla.