Vandaag vier jaar geleden op de Internationale Mensenrechtendag startten wij de campagne ‘Tolken terug in de zorg, alstublieft’. Samen met 200 beroeps- en belangenorganisaties en experts deden we de oproep aan de overheid om prioriteit te geven aan een richtlijn voor het omgaan met taalbarrières in de zorg en het sociaal domein.
Er is veel in beweging gekomen:
- De richtlijnmodule wordt ontwikkeld en komt volgend jaar uit
- De financiering voor tolken is al beter geregeld, in ieder geval voor ziekenhuizen, GGZ 18+ en verloskundigen en kraamzorg
- Het Ministerie van VWS heeft een duidelijk beleidsstandpunt: professionals in de zorg en het sociaal domein moeten een tolk in kunnen schakelen wanneer dat nodig is om goede zorg te bieden.
Het ministerie van VWS heeft dit ook laten weten aan de Tweede Kamer: om goede en passende zorg te bieden is heldere communicatie tussen zorgverleners en patiënten en/of cliënten essentieel. Anderstalige inwoners in Nederland ervaren moeilijkheden in communicatie met zorgverleners. Wanneer sprake is van taalbarrière moet de zorg en hulpverleners een tolk kunnen inschakelen wanneer dat nodig is om goede zorg te bieden. En in dat geval moet de financiering van de tolk ook goed geregeld zijn.
En toch moet er nog veel gebeuren. Wij gaan door met onze lobby voor één 0800-nummer waarmee alle professionals in de zorg en het sociaal domein een tolk in kunnen schakelen. En we gaan door met ervoor zorgen dat professionals weten hoe ze ook nu al een tolk in kunnen schakelen. We hebben daarvoor een nieuwe hand-out gemaakt. Uiteraard kan je deze zelf printen, maar onze geprinte hand-outs kunnen ook besteld worden. En dat loont!
Wil jij helpen? Bestel dan onze op stevig papier gedrukte hand-out door een mail te sturen aan tolken@johannes-wier.nl. Geef dan in de mail je naam en een adres en hoeveel exemplaren je wilt ontvangen.
We kijken uit naar je bestelling!